Hoe vrij zijn wij eigenlijk?

Hoe vrij zijn wij eigenlijk als mensen bij elkaar?

Koeien in de wei
Zie ze daar staan; koeien in de wei. Een kudde vaak vlak bij elkaar. Als boerendochter uit Noord-Groningen heb ik vroeger mijn vader vaak geholpen bij het “paaltjes zetten”; schrikdraad zetten zodat koeien in het weiland blijven.

Schrikdraad
Hierdoor krijgen ze een schokje als ze tegen deze draad aanlopen. Meestal gebeurt dit slechts één keer. Daarna laten ze het wel, dus blijven ze lekker in de wei staan.
Haal je het draad weg, dan is het opvallend dat koeien in de wei blijven. Ze gaan er niet uit, ze blijven dicht bij elkaar staan. Ze hebben niet door dat ze er zo uit kunnen lopen, hun vrijheid tegemoet. Ze vermaken zich eigenlijk ook wel prima zo. Er is meestal ook wel ruimte genoeg.

Corona
Wij mensen maken in deze tijd veel mee. Er is corona. We worden geacht ons te houden aan de corona regels.  Er wordt ons geleerd wat de norm is, wat de regels zijn en daar houden wij ons (meestal) aan. We moeten binnen blijven en dat doen we dan ook massaal.
En de enkele relschopper, wordt snel gezien als een crimineel. En dat wil niemand zijn toch?

Ingeperkt
We voelen ons ingeperkt in onze vrijheid. We klagen dat het heel vervelend is om in deze corona tijd te leven. Maar is het zoveel slechter dan voorheen?
Voorheen stonden we ’s ochtends vroeg eerst in de file, om 8 uur aan het werk en aan het eind van de dag weer in de file, terug naar huis, dan eten koken, kinderen naar bed brengen en dan eindelijk op de bank…
Nu werken we grotendeels vanuit huis. Hoe dan? Dat is de grote vraag.

Thuiswerken; hoe dan?
We moeten onszelf aanleren, hoe wij vanuit thuiswerken kunnen gaan wandelen. Een structuur opstellen werk/privé. Hiervoor is de app Ommetje gelanceerd. Hierdoor zijn we vanuit competitie uit onze stoel geklommen om te gaan wandelen.
Zo is er een app om af te vallen, een app die bijhoudt hoeveel water je drinkt… etc.
Terwijl we de vrijheid hebben om zelf te bepalen of we binnen of buiten zijn, of we veel of weinig water drinken en hoeveel we eten.

Verandering
Ik ben zeer voor verandering. Nu zie ik om mij heen dat wij eigenlijk behoorlijk vanuit gewoonte leven. We zijn net als de kudde, die in de freeze-stand in het weiland staat. We zijn het even kwijt. Door de anderhalve meter samenleving vinden we het moeilijk om ons leven opnieuw in te delen en om thuiswerken effectief(ver) te maken. Hierbij hebben we apps nodig die ons sturen.

Vrijheid of sturing?
Willen we wel vrijheid? Of is het gemakkelijker om gestuurd te worden?
Dit merkte ik ook in mijn opdrachten als teamcoach/coach en veranderexpert in organisaties.
Mensen vertellen in geuren en kleuren waar ze tegenaan lopen. Een collega die niet luistert, een leidinggevende die anders reageert dan verwacht. Maar hoe ga je hiermee om?

Gedrag
Je eigen gedrag veranderen! Dat is de oplossing.
Dit vind ik uiteraard zelf ook lastig, dus herkenbaar! Door maar steeds tegen hetzelfde aan te lopen, leer je uiteindelijk om zelf anders te acteren. Het antwoord ligt zo voor de hand en is tegelijkertijd bijna onuitvoerbaar. Hierop komt men vaak niet of kan men niet. De bedoeling is steevast dat de ander moet veranderen. Maar zoals Stephen Covey al zei; je hebt alleen invloed op jezelf!
Je kunt altijd je eigen communicatiestijl aanpassen, meer begrip tonen voor het perspectief van de ander of meebewegen, om in dialoog te zijn.
Dus hoe vrij zijn wij eigenlijk? Verbeter de wereld……begin bij jezelf.

Wat kun jij veranderen om voor jezelf én de wereld betekenisvol te zijn?

Ik ben benieuwd!  Laat het weten door een reactie te plaatsen. 

Kennismaken?

Neem vrijblijvend contact op!

Deel dit bericht

Ik ontvang graag het gratis E-Book mijn pad naar persoonlijk leiderschap

Meer lezen:

Individuele trajecten

Het werken in teams lijkt vaak leuk, maar is in de praktijk vaak weerbarstig. Het is de kunst om gebruik te maken van elkaars kracht en elkaar te versterken. Door hierop in te spelen, elkaar beter te leren kennen en door passende oefeningen in te zetten, ondersteunt De Langen Consultancy teams om samen te groeien tot effectieve teams, waarin (weer) met plezier gewerkt wordt. Er ontstaat weer flow! En dan gaat iedereen weer vol energie aan het werk, alles gaat (weer) als vanzelf. Bij De Langen Consultancy kun je terecht voor een traject op maat om je als team te ontwikkelen. Wij helpen je om daar te komen waar jij naartoe wilt!

Onze aanpak

We beginnen altijd met een intake om de vraag helder te krijgen. Waar loopt uw team vast? Of welke vaardigheden wilt u versterken? Is de vraag helder, dan is ook duidelijk wat het resultaat van het traject moet zijn. We stellen een programma op maat voor u en uw team samen. Hierbij zetten we tools en werkvormen in, die passen bij de vraag, bij het team en bij de organisatie.

Teamcoaching

De Langen Consultancy werkt op een respectvolle wijze met teams. Met oog voor de eigenheid van ieder teamlid. In het traject van teamcoaching maken we op luchtige wijze gebruik van speelse oefeningen. Deze geven de teamleden inzicht in hun eigen rol. Maar ook de groepsdynamica wordt zichtbaar. Dit is de basis om te komen tot effectieve teams. Teamontwikkeling is het resultaat van goede samenwerking, maar hoe doe je dat? Daar gaan we mee aan de slag. Hierdoor stijgt jouw team tot grote hoogte en neemt jouw werkplezier enorm toe.

De Langen Consultancy heeft op speelse wijze een teamcoaching verzorgd voor een team van Aveleijn (organisatie voor mensen met een beperking).

MT Coaching & Executive coaching

Door inspiratie en enthousiasme creëer jij een groepsgevoel waardoor iedereen enthousiast wordt en er zin in krijgt. Door het versterken van jouw aandacht en focus en dat van jouw team verbetert de bedrijfsvoering. In dit traject vergroot je jouw coachingsvaardigheden om een hecht team te creëren, gericht op optimalisatie van onderlinge verbinding.

Recent hebben we nog een mooie heidag verzorgd voor een team aan de Universiteit Twente om de organisatie te herstructureren.

Verandermanagement

Een veranderproces starten is één ding, maar deze ook effectief maken en komen tot het gewenste resultaat is vaak een proces van vallen, opstaan en weer doorgaan. Hierbij is een planmatige aanpak belangrijk, waarbij het inspelen op actuele zaken ook van groot belang is. Een combinatie van de juiste interventies is een lange termijn traject.
Het verandertraject bedraagt gemiddeld 9 maanden tot een jaar, dan is de cultuur weer afgestemd op dat wat nodig en gewenst is. Een intensief proces met vele spelers.

De Langen Consultancy is sinds 2006 interim/verandermanager in zorgorganisaties.

Cultuurtrajecten & waardenworkshops

Meten is weten. Door met elkaar de huidige en de gewenste cultuur in kaart te brengen, creëren wij de basis voor een verbetertraject. Dit traject gaan wij tijdens een workshop van een dag samen vormgeven. We werken met een cultuurtest die we zelf ontwikkeld hebben (gebaseerd op een valide meetinstrument van Cameron&Quinn). Aan het eind van de dag heb je inzicht in culturen, in jouw huidige en de gewenste cultuur. Er is en een verbetertraject opgesteld, waarmee jij aan de slag kunt. Deze workshop is geschikt voor een afdeling en voor een afvaardiging van de hele organisatie.

De Langen Consultancy heeft cultuur- en waardentrajecten verzorgd voor diverse organisaties, waaronder Bureau Jeugdzorg, Universiteit Twente en een autobedrijf.

Aanbeveling:

Hoe vrij zijn wij eigenlijk?

Meer lezen:

E-BOOK Jouw pad naar persoonlijk leiderschap

Hierbij ontvang je het gratis E-Book ‘ Jouw pad naar Persoonlijk Leiderschap voor Leiders, professionals en ondernemers. 

Hoe vrij zijn wij eigenlijk?

Hoe vrij zijn wij eigenlijk als mensen bij elkaar?

Koeien in de wei
Zie ze daar staan; koeien in de wei. Een kudde vaak vlak bij elkaar. Als boerendochter uit Noord-Groningen heb ik vroeger mijn vader vaak geholpen bij het “paaltjes zetten”; schrikdraad zetten zodat koeien in het weiland blijven.

Schrikdraad
Hierdoor krijgen ze een schokje als ze tegen deze draad aanlopen. Meestal gebeurt dit slechts één keer. Daarna laten ze het wel, dus blijven ze lekker in de wei staan.
Haal je het draad weg, dan is het opvallend dat koeien in de wei blijven. Ze gaan er niet uit, ze blijven dicht bij elkaar staan. Ze hebben niet door dat ze er zo uit kunnen lopen, hun vrijheid tegemoet. Ze vermaken zich eigenlijk ook wel prima zo. Er is meestal ook wel ruimte genoeg.

Corona
Wij mensen maken in deze tijd veel mee. Er is corona. We worden geacht ons te houden aan de corona regels.  Er wordt ons geleerd wat de norm is, wat de regels zijn en daar houden wij ons (meestal) aan. We moeten binnen blijven en dat doen we dan ook massaal.
En de enkele relschopper, wordt snel gezien als een crimineel. En dat wil niemand zijn toch?

Ingeperkt
We voelen ons ingeperkt in onze vrijheid. We klagen dat het heel vervelend is om in deze corona tijd te leven. Maar is het zoveel slechter dan voorheen?
Voorheen stonden we ’s ochtends vroeg eerst in de file, om 8 uur aan het werk en aan het eind van de dag weer in de file, terug naar huis, dan eten koken, kinderen naar bed brengen en dan eindelijk op de bank…
Nu werken we grotendeels vanuit huis. Hoe dan? Dat is de grote vraag.

Thuiswerken; hoe dan?
We moeten onszelf aanleren, hoe wij vanuit thuiswerken kunnen gaan wandelen. Een structuur opstellen werk/privé. Hiervoor is de app Ommetje gelanceerd. Hierdoor zijn we vanuit competitie uit onze stoel geklommen om te gaan wandelen.
Zo is er een app om af te vallen, een app die bijhoudt hoeveel water je drinkt… etc.
Terwijl we de vrijheid hebben om zelf te bepalen of we binnen of buiten zijn, of we veel of weinig water drinken en hoeveel we eten.

Verandering
Ik ben zeer voor verandering. Nu zie ik om mij heen dat wij eigenlijk behoorlijk vanuit gewoonte leven. We zijn net als de kudde, die in de freeze-stand in het weiland staat. We zijn het even kwijt. Door de anderhalve meter samenleving vinden we het moeilijk om ons leven opnieuw in te delen en om thuiswerken effectief(ver) te maken. Hierbij hebben we apps nodig die ons sturen.

Vrijheid of sturing?
Willen we wel vrijheid? Of is het gemakkelijker om gestuurd te worden?
Dit merkte ik ook in mijn opdrachten als teamcoach/coach en veranderexpert in organisaties.
Mensen vertellen in geuren en kleuren waar ze tegenaan lopen. Een collega die niet luistert, een leidinggevende die anders reageert dan verwacht. Maar hoe ga je hiermee om?

Gedrag
Je eigen gedrag veranderen! Dat is de oplossing.
Dit vind ik uiteraard zelf ook lastig, dus herkenbaar! Door maar steeds tegen hetzelfde aan te lopen, leer je uiteindelijk om zelf anders te acteren. Het antwoord ligt zo voor de hand en is tegelijkertijd bijna onuitvoerbaar. Hierop komt men vaak niet of kan men niet. De bedoeling is steevast dat de ander moet veranderen. Maar zoals Stephen Covey al zei; je hebt alleen invloed op jezelf!
Je kunt altijd je eigen communicatiestijl aanpassen, meer begrip tonen voor het perspectief van de ander of meebewegen, om in dialoog te zijn.
Dus hoe vrij zijn wij eigenlijk? Verbeter de wereld……begin bij jezelf.

Wat kun jij veranderen om voor jezelf én de wereld betekenisvol te zijn?

Ik ben benieuwd!  Laat het weten door een reactie te plaatsen. 

Kennismaken?

Neem vrijblijvend contact op!

Deel dit bericht

Ik ontvang graag het gratis E-Book mijn pad naar persoonlijk leiderschap

Meer lezen:

Kennismaken?

Heb je een vraag  om informatie of wil je graag even kennismaken? 
Vul onderstaand formulier in en stel je vraag, je krijgt zo spoedig mogelijk antwoord, uiterlijk binnen 2 werkdagen. 

Contactgegevens

Heb je gevonden
wat je zoekt?

Kan ik je helpen?